In de tijdlijn van jongeren
Aanjager van digitale transitie
Jongeren zijn een speerpunt in onze contentstrategie. Hun mediagedrag is een sterke aanjager van de digitale transitie die wij momenteel doormaken. In die transitie verleggen we de focus van lineair naar online en on demand mediaaanbod. Behalve in vorm en inhoud willen we ook met onze verspreiding beter aansluiten bij de behoeften van jongeren.
“Ik had eerst niet door dat veel van de video’s die ik online kijk van de NPO zijn. Dat realiseerde ik me later pas. Het voelt betrouwbaar, divers en sluit goed aan bij wat ik interessant vind.”
Studente Communicatie (mbo), 17 jaar
Media Talks en Jongerenraad
Om die behoeften goed te kennen, zijn we in 2024 gestart met zogenoemde Media Talks op scholen in heel Nederland (van middelbaar tot wetenschappelijk onderwijs). Tijdens deze talks gaan we met jongeren in gesprek over hun mediagedrag en vragen we hun feedback op de content die wij voor hen maken. Daarbij nodigen we hen ook uit om lid te worden van de NPO Jongerenraad, een nieuw klankbord waarmee we jongeren in de toekomst willen blijven betrekken bij onze keuzes en uitdagingen. Hiermee geven we ook invulling aan ons strategische speerpunt, om als publieke omroep beter aan te sluiten bij de samenleving.
66%
Weekbereik onder jongeren (13-34 jaar)