Bijlage 4: Amusementstoets
Amusement kan door de publieke omroep worden ingezet om een informatief, cultureel of educatief doel te bereiken, of om een breed en divers publiek te trekken en te binden, zodat deze doelen onder de aandacht worden gebracht. De beleidslijn Amusement legt vast op welke wijze wordt bepaald of programma’s die geclassificeerd zijn als amusement op bovenstaande wijze zijn ingezet.
Televisie
Selectiviteit amusementsprogramma’s
In 2024 zijn op de televisienetten NPO 1 en NPO 3 enkele amusementsprogramma’s uitgezonden. Op NPO 1 moesten amusementstitels onder de groep 13-49 minimaal 10% beter scoren qua selectiviteit in bereik dan het gemiddelde van alle andere titels op dat net. De volgende amusementstitels slaagden daarin: Wie is de Mol? en Moltalk.
Drie titels waren onvoldoende selectief: Sint en de Leeuw, Het beste van 50 jaar Ter land ter zee en in de lucht en Born Winners.
Op NPO 3 moesten amusementsprogramma’s onder de groep 13-34 qua selectiviteit in bereik 10% beter scoren dan het gemiddelde van de andere titels. De volgende amusementstitels slaagden daarin: Wie is de Mol? en Moltalk. Verder waren er in 2023 geen amusementstitels op NPO3.
In de beleidslijn Amusement van de NPO is bepaald dat titels die twee opeenvolgende jaren niet door de toets heenkomen, moeten verdwijnen. Op basis van de resultaten in 2023 en 2024 hoeven er geen titels geschrapt te worden.
49. Gemiddeld aantal uitzendingen per dag 17:58-24:00 uur (excl. Zapp)
Net |
Genre |
Ma |
Di |
Wo |
Do |
Vr |
Za |
Zo |
Gem. per dag |
NPO 1 |
Journalistiek |
5,5 |
5,3 |
5,5 |
5,4 |
5,0 |
3,5 |
2,8 |
4,7 |
Sport |
1,4 |
1,5 |
1,4 |
1,4 |
1,9 |
2,8 |
3,4 |
2,0 |
|
Cultuur |
0,8 |
0,5 |
0,5 |
1,0 |
0,5 |
1,1 |
1,4 |
0,8 |
|
Amusement |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,5 |
0,0 |
0,1 |
|
Kennis & Educatie |
1,3 |
0,3 |
0,8 |
0,8 |
0,6 |
0,6 |
0,2 |
0,7 |
|
Levensbeschouwing |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
Documentaire |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,0 |
|
Human Interest |
0,8 |
1,8 |
0,9 |
0,4 |
1,0 |
0,7 |
0,6 |
0,9 |
|
Fictie |
0,1 |
0,1 |
0,4 |
0,3 |
0,6 |
0,0 |
0,2 |
0,3 |
|
NPO 3 |
Journalistiek |
0,4 |
0,3 |
0,1 |
0,3 |
0,1 |
0,0 |
0,0 |
0,2 |
Sport |
0,6 |
0,6 |
0,5 |
0,3 |
0,8 |
0,4 |
0,6 |
0,5 |
|
Cultuur |
1,7 |
0,7 |
0,4 |
0,6 |
1,3 |
0,4 |
1,6 |
1,0 |
|
Amusement |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,0 |
0,0 |
|
Kennis & Educatie |
1,2 |
1,1 |
1,7 |
1,1 |
1,1 |
0,2 |
1,2 |
1,1 |
|
Levensbeschouwing |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
Documentaire |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,2 |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
|
Human Interest |
1,7 |
2,3 |
2,6 |
2,1 |
1,9 |
0,0 |
1,3 |
1,7 |
|
Fictie |
0,7 |
1,4 |
0,5 |
1,5 |
0,6 |
3,1 |
0,6 |
1,2 |
|
Totaal |
Totaal |
16,5 |
16,3 |
15,7 |
15,4 |
15,5 |
14,0 |
14,3 |
15,3 |
Gemiddelde hoeveelheid amusement
In de tabel valt af te lezen dat er in 2024 op NPO 1 en op NPO 3 op primetime (tussen 18.00u en 24.00u) respectievelijk gemiddeld 0,1 en 0,0 amusementsprogramma’s per dag werden uitgezonden. Dit ligt onder het in de beleidslijn opgestelde maximum van gemiddeld één amusementstitel per dag op NPO 1 en NPO 3 op prime time.
Amusement als bindmiddel
Amusement wordt ingezet om met name een moeilijker bereikbaar deel van het publiek te trekken en te binden, opdat er ook gekeken wordt naar het aanbod vallend onder Informatie, Educatie en Cultuur. In 2024 keek gemiddeld 98% van het publiek (6+) dat met Amusement werd bereikt in dezelfde week ook naar ander aanbod van de NPO. Bij de moeilijk bereikbare doelgroepen 13-49 jaar (NPO 1) en 13-34 jaar (NPO 3) lag dat percentage op respectievelijk 96,4% en 95,4%.
50. NPO 1-2-3 excl. kinderprogrammering
week 1 t/m 52 2024 |
|||||||||||
Journalistiek |
Sport |
Cultuur |
Amusement |
Kennis & Educatie |
Levensbeschouwing |
Documentaire |
Human Interest |
Fictie |
Totaal |
||
6+ |
aandeel in progduur |
44,9 |
8,7 |
8,2 |
0,3 |
17,2 |
4,3 |
3,3 |
8,3 |
4,9 |
100,0 |
gem. weekbereik (1 min.) |
51,7 |
39,5 |
38,6 |
20,2 |
44,1 |
9,9 |
12,0 |
39,6 |
21,3 |
68,4 |
|
verh. weekbereik/aandeel progduur |
1,2 |
4,5 |
4,7 |
67,3 |
2,6 |
2,3 |
3,6 |
4,8 |
4,3 |
||
% van amusement-bereikten dat ook naar andere genres keek |
98,0% |
||||||||||
13-49 |
aandeel in progduur |
44,9 |
8,7 |
8,2 |
0,3 |
17,2 |
4,3 |
3,3 |
8,3 |
4,9 |
100,0 |
gem. weekbereik (1 min.) |
34,2 |
24,7 |
24,9 |
16,6 |
26,7 |
3,2 |
5,1 |
25,1 |
10,3 |
56,0 |
|
verh. weekbereik/aandeel progduur |
0,8 |
2,8 |
3,0 |
55,3 |
1,6 |
0,7 |
1,5 |
3,0 |
2,1 |
||
% van amusement-bereikten dat ook naar andere genres keek |
96,4% |
||||||||||
13-34 |
aandeel in progduur |
44,9 |
8,7 |
8,2 |
0,3 |
17,2 |
4,3 |
3,3 |
8,3 |
4,9 |
100,0 |
gem. weekbereik (1 min.) |
28,1 |
20,9 |
20,3 |
14,9 |
20,6 |
2,2 |
3,1 |
19,2 |
7,7 |
49,6 |
|
verh. weekbereik/aandeel progduur |
0,6 |
2,4 |
2,5 |
49,7 |
1,2 |
0,5 |
0,9 |
2,3 |
1,6 |
||
% van amusement-bereikten dat ook naar andere genres keek |
95,4% |
Radio
Hoeveelheid amusement
In de beleidslijn Amusement is bepaald dat er dagelijks gemiddeld maximaal één amusementsprogramma tussen 06:00 en 19:00 kan worden uitgezonden. In de reguliere lineaire radioprogrammering zijn in 2024 geen programma's in het genre amusement geplaatst. Verspreid over meerdere zenders zijn er zes eenmalige specials uitgezonden in het genre Amusement, twee daarvan vielen buiten het tijdvak 06:00–19:00 uur.