Sterker verbonden met publiek en maatschappij
We willen een relevant bereik realiseren onder een breed en algemeen publiek en onder bevolkings- en leeftijdsgroepen van verschillende omvang en samenstelling.
We hanteren impact als graadmeter.
We stimuleren meedenken en meedoen door het publiek.
IJkpunten |
Resultaten |
||
De NPO laat zien welke best practices t.a.v. participatie en interactie door omroepen zijn ondernomen. |
✓ |
Zie bijlage 6 |
Zoals tabel 33 laat zien, zijn alle weekbereik doelstellingen in 2024 ruimschoots gehaald. Het integrale bereik is op hetzelfde niveau als 2023 gebleven.
33. Doelstelling weekbereik en realisatie 2024
Bandbreedte weekbereik |
Realisatie |
||
ondergrens |
bovengrens |
||
Radio (NPO 12345) |
33% |
37% |
38% |
Televisie (NPO 123) |
62% |
69% |
72% |
Integraal bereik |
70% |
77% |
81% |
Integraal bereik per doelgroep |
|||
13-34 jaar |
54% |
60% |
66% |
35-49 jaar |
68% |
76% |
80% |
50-64 jaar |
78% |
87% |
89% |
65 jaar en ouder |
83% |
92% |
95% |
Impactbelevingsmeter
Op dit moment richt onze impactbelevingsmeter zich op lineaire televisieprogramma's en meten we op het niveau van uitzending. We meten daarbij het gemiddelde van de volgende drie impactwaarden:
Gevoel (twee stellingen): (1) raakt mij, doet wat met mij - (2) verbindt mij met de wereld om mij heen
Kennis (twee stellingen): (1) ik heb hier iets van opgestoken - (2) nuttige informatie
Bijdrage aan de samenleving: positieve bijdrage aan de samenleving
De scores per titel aggregeren we vervolgens en delen we door het aantal titels om tot een gemiddelde te komen voor gevoel, kennis en samenleving. Vervolgens berekenen we de totale impactscore.
75%
Van de kijkers vindt dat de NPO impact heeft