In de tijdlijn van jongeren
Media Talks en jongerenraad
Om die behoeften goed te kennen, zijn we in 2024 gestart met zogenoemde Media Talks op scholen in heel Nederland (van middelbaar tot wetenschappelijk onderwijs). Tijdens deze talks gaan we met jongeren in gesprek over hun mediagedrag en vragen we hun feedback op de content die wij voor hen maken. Daarbij nodigen we hen ook uit om lid te worden van de NPO Jongerenraad, een nieuw klankbord waarmee we jongeren in de toekomst willen blijven betrekken bij onze keuzes en uitdagingen. Hiermee geven we ook invulling aan ons strategische speerpunt, om als publieke omroep beter aan te sluiten bij de samenleving.
“Ik had eerst niet door dat veel van de video’s die ik online kijk van de NPO zijn. Dat realiseerde ik me later pas. Het voelt betrouwbaar, divers en sluit goed aan bij wat ik interessant vind.”
Studente Communicatie (mbo), 17 jaar
Bandbreedte weekbereik |
Realisatie |
||
ondergrens |
bovengrens |
||
Radio (NPO 12345) |
33% |
37% |
38% |
Televisie (NPO 123) |
62% |
69% |
72% |
Integraal bereik |
70% |
77% |
81% |
Integraal bereik per doelgroep |
|||
13-34 jaar |
54% |
60% |
66% |
35-49 jaar |
68% |
76% |
80% |
50-64 jaar |
78% |
87% |
89% |
65 jaar en ouder |
83% |
92% |
95% |
66%
Weekbereik onder jongeren (13- 34 jaar)
Jongeren ontdekken online leesclub
Club Lees (VPRO)
Club Lees (VPRO) is een online leesclub voor een jong lezerspubliek. Het draait in Club Lees om goede verhalen, liefde voor lezen en wat er in de marges van een boek gebeurt. Via een app krijgen lezers elke maand gratis een nieuw boek, verrijkt met content van de clubleden. Ook kunnen lezers hun eigen notities maken en tijdens een online meet-up in gesprek gaan met elkaar. Club Lees groeide in 2024 van 10 duizend naar 22 duizend downloads en kreeg er een nieuwe feature bij: Maak je eigen leesclub aan. Een schot in de roos. Voor elk van de negen boeken die werden besproken, werden zo’n veertig nieuwe leesclubs gestart. Zo stimuleert Club Lees op een nieuwe manier het lezen van boeken bij een jonge generatie, die het over het algemeen lastig vindt om leesplezier te ervaren.