Bijlage 7: Rapportage naleving prestatieovereenkomst

Aanbodmix

1. NPO classificeert jaarlijks zijn radio- en televisieaanbodmix inclusief de kinderprogrammering in genres en rapporteert hierover.

Zie pagina’s 41 t/m 46

Publieke waarden en kwaliteit

2. NPO rapporteert jaarlijks over de uitkomsten van de publieke waardentoets voor zowel de radiozenders als de televisietitels van de NPO.

In bijlage 1 wordt hierover gerapporteerd

3. NPO rapporteert jaarlijks over de uitkomsten van de kwaliteitstoets voor zowel de radiozenders als de televisietitels van de NPO.

In bijlage 2 wordt hierover gerapporteerd

4. NPO rapporteert jaarlijks wat het publiek vindt van de betrouwbaarheid van zijn nieuws- actualiteiten- en opinieaanbod.

 ​

Past wel​

Past niet​

Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt​

Weet niet/geen mening​

NPO 1 - betrouwbaarheid​

66,5%​

9,1%​

0,9%​

23,5%​

NPO 2- betrouwbaarheid​

62,3%​

7,6%​

0,8%​

29,3%​

NPO 3 - betrouwbaarheid​

60,4%​

7,4%​

0,6%​

31,6%​

NPO Radio 1 - betrouwbaarheid​

76,7%​

5,9%​

0,6%​

16,8% ​

Diversiteit

5. NPO rapporteert jaarlijks over doelstellingen en resultaten op het gebied van diversiteit voor de geprioriteerde (sub)genres.

Zie pagina 29

6. NPO rapporteert jaarlijks wat het publiek vindt van de weerspiegeling van vrouwen, mensen met een bi-culturele achtergrond en met een beperking op de radiozenders en in het televisieaanbod van de NPO.

Televisie​​

Onvoldoende​​

Enigszins onvoldoende​​

Enigszins voldoende​​

voldoende​​

Kan de vraag niet beantwoorden​​

Weerspiegeling vrouwen​​

3,8%​

6,5%​

21,0%​

54,9%​

0,8% ​

Biculturele achtergrond​​

5,7%​

9,4%​

19,5%​

44,6%​

1,0% ​

Beperking​ (lichamelijk en/of geestelijk)​

10,0%​

13,8%​

21,9%​

36,4%​

0,6% ​

Radio​​

Niet goed genoeg aan bod​

Soms genoeg aan bod​

Meestal genoeg aan bod​

Goed genoeg aan bod​

Weet niet/geen mening​​

Kan de vraag niet beantwoorden​ ​

Weerspiegeling vrouwen​​

 ​

 ​

 ​

 ​

 ​​

 ​ ​

NPO Radio 1​​

5,5%​​

12,0%​​

22,9%​​

28,0%​​

30,5%​​

1,0%​ ​

NPO Radio 2​​

5,6%​​

9,7%​​

22,4%​​

27,0%​​

34,3%​​

0,9%​ ​

NPO 3FM​​

6,6%​​

10,3%​​

22,8%​​

27,9%​​

31,6%​​

0,8%​ ​

NPO Klassiek​​

9,8%​​

12,4%​​

14,2%​​

25,1%​​

36,2%​​

2,4%​ ​

NPO Radio 5​​

3,1%​​

11,9%​​

19,7%​​

24,4%​​

39,5%​​

1,3%​ ​

NPO FunX​​

5,3%​​

19,7%​​

23,1%​​

35,5%​​

16,4%​​

0,0%​ ​

Biculturele achtergrond​​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​ ​

NPO Radio 1​​

12,3%​​

15,8%​​

11,5%​​

17,9%​​

41,4%​​

1,1%​ ​

NPO Radio 2​​

11,8%​​

11,5%​​

10,8%​​

14,7%​​

49,6%​​

1,6%​ ​

NPO 3FM​​

15,7%​​

11,1%​​

12,8%​​

14,6%​​

44,9%​​

1,0%​ ​

NPO Klassiek​​

20,8%​​

9,5%​​

8,4%​​

9,8%​​

49,6%​​

1,9%​ ​

NPO Radio 5​​

10,9%​​

12,5%​​

12,2%​​

11,9%​​

49,8%​​

2,7%​ ​

NPO FunX​​

4,7%​​

18,2%​​

22,0%​​

36,7%​​

18,3%​​

0,0%​ ​

Beperking​ (lichamelijk en/of geestelijk)​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​​

 ​ ​

NPO Radio 1​​

14,6%​​

11,8%​​

9,7%​​

10,7%​​

51,1%​​

2,0%​ ​

NPO Radio 2​​

11,8%​​

10,5%​​

10,6%​​

10,4%​​

55,0%​​

1,7%​ ​

NPO 3FM​​

14,7%​​

12,4%​​

14,0%​​

9,5%​​

48,1%​​

1,4%​ ​

NPO Klassiek​​

15,5%​​

6,6%​​

7,7%​​

8,4%​​

58,5%​​

3,4%​ ​

NPO Radio 5​​

7,4%​​

10,7%​​

10,5%​​

10,8%​​

56,9%​​

3,7%​ ​

NPO FunX​​

17,1%​​

20,7%​​

6,0%​​

9,3%​​

46,8%​​

0,0%​ ​

7. De NPO biedt het NOS Journaal in de avond en het NOS Jeugdjournaal aan met een tolk in de Nederlandse gebarentaal. 

Naam programma

Datum of periode

Net/kanaal

NOS Jeugdjournaal 19.00 uur

01-01 t/m 31-12 elke werkdag

NPO1 extra & NPO Start

NOS Journaal 20.00 uur

01-01 t/m 31-12 elke werkdag

NPO1 extra & NPO Start

8. De NPO voorziet jaarlijks tenminste 8 nieuwe titels of nieuwe seizoenen van titels van audiodescriptie.

Aantal titels voorzien van audiodescriptie: 104

9. De NPO voorziet jaarlijks acht evenementen van een tolk Nederlandse gebarentaal.

Aantal evenementen voorzien van een tolk Nederlandse gebarentaal: 17

10. De NPO voorziet het wekelijkse gesprek met de minister-president van een tolk gebarentaal.

Aantal gesprekken voorzien van een tolk Nederlandse gebarentaal: 22 van de 22

Programmavernieuwing

11. De NPO realiseert jaarlijks minstens 25 videopilots.

Totaal aantal pilots: 29

12. De NPO programmeert jaarlijks minstens 30 nieuwe videotitels.

Totaal aantal nieuwe videotitels: 187

13. De NPO programmeert jaarlijks minstens 30 nieuwe podcasttitels.

Totaal aantal nieuwe podcasttitels: 55

Talentontwikkeling

14. NPO rapporteert jaarlijks over de belangrijkste acties binnen de gehele NPO voor de talentontwikkeling van programmamakers. 

AVROTROS

Productie

Vanuit een samenwerking tussen P&O en een Productie Manager TV is er een opleidingstraject ontwikkeld om productiemedewerkers te ontwikkelen. Dit traject bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij zowel interne kennis wordt ingezet middels korte, 2-uur durende vakgerichte workshops (van senior producer naar medior / junior producers) als externe partijen zijn aangehaakt om aanvullende vaardigheidstrainingen te verzorgen.

Journalistiek

In 2024 is voor alle medewerkers bij EenVandaag een training ‘feedback geven en ontvangen’ verzorgd. Deze training is gestart in het voorjaar en richtte zich op de teamdynamiek en het oefenen met feedback om daarmee ook de inclusiviteit te vergroten.

Trainees journalistiek

Het afgelopen jaar heeft AVROTROS in het kader van D&I deelgenomen aan een omroepbrede journalistieke traineeship, in samenwerking met VPRO, Human, EO, BNNVARA en WNL. In totaal worden 10 jonge talenten, met of zonder journalistieke ervaring of scholing, tijdens dit tweejarig traject opgeleid tot een volwaardig journalistiek redacteur. Bij AVROTROS werken er op dit moment 3 trainees binnen de redactie van EenVandaag.

Leidinggevenden

In mei en juni is voor alle leidinggevenden de training “werkvermogen” georganiseerd. Leidinggevenden zijn getraind om te kijken wat er nodig is om om medewerkers optimaal te laten functioneren, en verzuim (zoveel mogelijk) te voorkomen.

TMA Analyse

Ook in 2024 konden programmamakers gebruikmaken van de TMA-Talent motivatie analyse: om hun eigen talent en drijfveren in kaart te brengen gekoppeld aan de eigen ontwikkeling en als vervolg een training die gericht is op het verbeteren van samenwerking binnen redacties/programma-teams. Naast de individuele terugkoppelingen heeft in 2024 ook een TMA teamdag plaatsgevonden.

BNNVARA

De BNNVARA Academy is de opleidingsplaats voor programmamakers. Het is een kweekvijver voor divers talent op alle gebieden van mediaproductie: (online) redactie, programmamaker, regie, camerawerk en productie. In september 2024 zijn er elf talenten aan de BNNVARA Academy gestart, waarvan acht werkzaam zijn bij Video en drie bij Audio. De lichting van 2023 is in 2024 afgezwaaid en een groot aantal talenten is nu werkzaam binnen BNNVARA. In 2023 is gestart met De Marker, een journalistiek platform voor en door jongeren. De Marker is gecontinueerd in 2024. Via dit platform wordt ook jong journalistiek talent binnengehaald en wordt ingezet op geleidelijke doorstroom binnen de journalistieke vloer van BNNVARA. Zo is in 2024 een medewerker van De Marker doorgestroomd naar de Nieuws BV. Ook in 2024 heeft BNNVARA via het omroepbrede journalistieke traineeship, twee trainees ingezet bij het programma Boos en De Marker.

EO

Fictie

Binnen de Telefilm zoeken we steeds naar een mooie combinatie van beloftevol en gevestigd talent. We produceerden de Telefilm ‘Pinksterprins’. Eerste lange speelfilm van regisseur Karsten de Vreugd. We ontwikkelden de Telefilms ‘Nuclear Boy’ (Joren Molter en Britt Snel) en ‘Candyman’ (Leon Golterman). Beide projecten met beloftevolle jonge makers. 

De EO participeerde in de filmacademie eindexamenfilm ‘Doodgewoon’. De korte film ‘Leidt ons niet in bekoring’ van Morris Maturbongs ging in première, waar de EO in het kader van ‘De Ontmoeting’ vanuit 3LAB partner in was.  En we verbonden ons via 3LAB aan een nieuwe ronde ‘De Ontmoeting’. In dat kader zijn we partner in de dansfilm ‘Born into you’ van Emma Evelein. De EO stapte in op het NPO 3LAB onlineserie pilot traject. We gaan met Joost Biesheuvel een pilot maken ‘Chimi’ voor NPO3.nl.

De EO heeft 2 voorstellen ingediend voor NPO Start Next. Deze zijn helaas niet geselecteerd voor een vervolg. De EO is ingestapt in NPO Fictiefilm Campus. Voor makers is dit na een traject bij een lokale of inclusieve hub een mooi vervolg. Inmiddels hebben we twee projecten in ontwikkeling: ‘Zondag’ en ‘Aan de overkant van de afsluitdijk’. 

Documentaires
  • 1 x 25’ 3LAB webdoc: Wanneer ga ik het ze vertellen. Interne productie. Talentontwikkeling met interne maker Wilke Stuij (BEAM)

  • 3LAB Picture Perfect (aka Fashion dogs). Interne productie. Talentontwikkeling met interne maker Danny Grootveld

  • 5 x 15’ ZAPP serie Ik ben Nieuw. Een EOdocs traject voor talentontwikkeling en diversiteit. 5 verschillende migranten makers hebben ieder een aflevering voor de serie gemaakt. 

  • 1 x 55’ NPOStart:  Gokkers. Interne productie. Talentontwikkeling maker Wieke Kapteijns (zou aanvankelijk webdocserie zijn)

  • 4 x 25’ Teledoc Campus:          

    • Even Lucht (aka People looking at the sky) 

    • The night of your life

    • Als de zee

    • Vagevuur

  • Teledoc Campussen zijn korte documentaires van 25’ gemaakt door beginnende regisseurs en producent die hiermee de gelegenheid heeft gekregen ervaring op te doen. 

  • 2 x 15’ ZAPPdoc Campus:           

    • Dungeons & Spectrums

    • Dubbel Vakantie

  • 1 x 30’ Filmacademie afstudeerfilm: Teken mij een Thuisland. Nour Alkheder (winnaar vpro documentaireprijs in studentencompetitie onderdeel Talent Awards 2024 Nederlands Filmfestival)

  • Daarbij hebben we 3 documentaires gerealiseerd die voortgekomen zijn uit het IDFA SPACE PROJECT: 

    • The Border Crossed Us/ 55’ 

    • Lucky Boy (Winnaar Karin de Bok prijs 2021) 

    • Kind van de Tijd (Winnaar Karin de Bok prijs 2020)

HUMAN

In 2024 participeerde HUMAN aan verschillende samenwerkingsprojecten waarin talentontwikkeling staat. Zo brachten we verschillende Teledoc Campus, zoals ‘Anima’, ‘Leven op zijn kop’ en ‘Dunya’, de 3Lab ‘Trippin’ en de Filmlab-film ‘Kalf’.

Verder is HUMAN mede-initiator van het omroepbrede journalistieke traineeprogramma van de NPO dat werkervaringsplekken creëert voor nieuw talent. In 2024 waren er binnen HUMAN zes trainees werkzaam voor vier dagen per week. De vijfde dag krijgen zij scholing en coaching vanuit het traineeprogramma. Het doel is om divers redactioneel talent op te leiden tot volwaardig redacteur en beginnend onderzoeksjournalisten kansen te bieden binnen de publieke omroep. 

Naast trainees zijn er jaarlijks ook meerdere stagiairs werkzaam op de redacties van HUMAN. Zij worden begeleid door ervaren collega’s en zo volwaardig mogelijk ingezet op redacties waardoor ze interessante werkervaring kunnen op doen.

KRO-NCRV

Om als KRO-NCRV vanuit de eigen missie en identiteit media-aanbod te kunnen ontwikkelen, is het noodzakelijk om talenten aan ons te binden die intrinsiek bij de uitgangspunten van KRO-NCRV passen. Daarnaast leent talentontwikkeling zich uitermate voor een bottom-up-benadering vanuit de makers en de werkvloer. Dat is, zoals ook blijkt uit de huidige KRO-NCRV trajecten, zeer vruchtbaar. KRO-NCRV had in 2024 zes brede talentontwikkelingstrajecten:

  1. Mediapool: jonge, getalenteerde en diverse mediamakers (van freelancers tot trainees met een jaarcontract) komen vanuit hun eigen perspectief, achtergrond en karakter, de redactietafels van KRO-NCRV versterken. De derde lichting – bestaande uit vier trainees - vormt wederom – vanuit culturele en geografische diversiteit - een mooie afspiegeling van onze samenleving als totaal. De trainees werken vier tot vijf maanden op de gekozen redactie en pakken een eigen project op, waarna ze verder gaan naar een volgende ‘uit de comfortzone’ positie. De freelancepool bestaat voornamelijk uit derde- en vierdejaars studenten, veelal met een bi-culturele achtergrond. Talentvolle schrijvers krijgen bij KRONCRV de kans om naast hun studie een aantal artikelen, video’s of social posts op te leveren. Gedurende het jaar volgen alle talenten workshops en er vinden er (informatieve) borrels plaats met andere makers en leden van de Radioschool. Zie: https://kro-ncrv.nl/mediapool.

  2. Radioschool: jaarlijks worden 12 studenten opgeleid om de beste radiomaker van nu te worden. Ze volgen workshops voor zowel vóór als achter de schermen en natuurlijk online. Ze krijgen coaching van mensen uit de praktijk en doen direct ervaring op bij de landelijke radio door wekelijks samen het programma De nacht van KRO-NCRV op NPO Radio 1 te maken. De studenten bedenken zelf de inhoud en maken de items: van verslaggeving en redactie tot regie. Daarnaast maken ze podcasts waarbij ze kunnen freewheelen en alles uitproberen wat met radio te maken heeft. Bovendien lopen ze af en toe mee met één van de vele andere radioprogramma’s van KRO-NCRV. Een zeer groot deel van de inmiddels ruim 90 studenten die de Radioschool volgde of volgt, werkt nu in de media. Zie: https://kroncrv.nl/programmas/kro-ncrv-radioschool.

  3. Traineeship journalistiek: bij Pointer en het kernteam journalistiek van KRO-NCRV worden trainees aangenomen via het Jong Talent-programma van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Hier kunnen trainees, met steun van het Fonds BJP, één tot twee jaar begeleid aan de slag als onderzoeksjournalist. Daarnaast nemen ze deel aan een door het Fonds georganiseerd scholingsprogramma. Twee van de trainees zijn na het aflopen van het programma in dienst gekomen van KRO-NCRV.

  4. RookieFM: Voor RookieFM (voormalig Radio Rookies) gaat KRO-NCRV samen met FunX en Young Impact op zoek naar de jongste nieuwe audiomakers. Elke maand zijn we ergens anders in het land op een Young Impact School Take Over. Van Bergen op Zoom tot Laren, van Spijkenisse tot Eindhoven, ook in 2024 waren we weer overal te vinden op zowel middelbare als mbo-scholen. Van onze KRO-NCRV presentatoren (o.a. Andres en Floris – 3FM) leren de scholieren hoe ze hun verhaal moeten vertellen, wat de magie van radio is en hoe ook zij aan de slag kunnen bij onze programma’s. Aan het einde van het schooljaar organiseren we voor een paar uitverkorenen een talentendag waarin zij nog meer leren over het prachtige radiovak. Deze jongeren kunnen later doorstromen naar de KRO-NCRV Radio

  5. Generation Inclusion: samen met AVROTROS, BNNVARA, EO, MAX, HUMAN, NTR, VPRO, het Nederlands Filmfonds, RTL/Videoland, Amazon Prime Video, Netflix, ViacomCBS en YouTube investeren we gezamenlijk op lange termijn in een nieuwe generatie verhalenvertellers. Geselecteerde deelnemers krijgen zes maanden de tijd om zichzelf en hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches. Daarnaast nemen ze deel aan trainingen, masterclasses een writersroom en netwerk events. Na zes maanden pitchen de deelnemers het ontwikkelde project aan de Generation Inclusion-partners. Bij interesse van een van de partners wordt het project doorontwikkeld en uiteindelijk geproduceerd. Zie: https://rosestories.nl/academy/generation-inclusion/

  6. Eindredacteurentraining: De in 2022 gestarte leiderschapstrainingen waar alle eindredacteuren van KRO-NCRV aan deel nemen zijn in 2023 en 2024 voortgezet. Trainingsinstituut de Baak heeft voor deze trainingen een maatwerktraject opgesteld van bijna een jaar. Het is een intensief traject gericht op basisvaardigheden op het gebied van leidinggeven en het bevorderen van de onderlinge (ver)binding. Het traject is goed ontvangen door onze leidinggevenden en is in 2024 vervolgd voor nieuwe Eindredacteuren. Na deze training volgt intervisie en worden er thematische bijeenkomsten door de afdeling HR georganiseerd.

Omroep MAX

Talentontwikkeling binnen televisie blijft een uitdaging als omroep voor vijftigplussers, omdat de focus binnen de publieke omroep wat betreft veel genres gericht is op jongere doelgroepen. Toch zien we kansen binnen onze online- en radio-afdelingen.

Naar aanleiding van de NPO Luister Podcastpubliekspitch begeleidden we de onervaren podcastmaker Ilona de Bok bij het ontwikkelen van haar eerste podcastserie. Ze is gekoppeld aan een ervaren eindredacteur en maker, en doorloopt diverse trajecten, waaronder die van het NPO Fonds voor beginnende makers. 

Vanuit Radio participeert MAX als vanouds in de NPO Campus; het vervolg daarvan is afhankelijk van het NPO-beleid voor talentontwikkeling. In 2025 is sprake van doorstroming van talent van Omroep MAX naar hoofdzenders NPO Radio 2 en NPO Klassiek

MAX Radio organiseert bijeenkomsten om kennis en expertise over het bestel en het radiomaken uit te wisselen tussen de oudere en de nieuwe generatie makers.

MAX kent verder een actief stagebeleid en is een gewilde plek voor stagiair(e)s en heeft daardoor jaarlijks de nodige jonge mediamakers aan boord die met veel plezier actief zijn in productie en redactie voor tv, radio en online.

NOS

Acties die zijn ondernomen in 2024 ten behoeve van talentontwikkeling op verschillende niveaus:

  • Een talentscout is aangesteld en is actief op zoek gegaan naar kandidaten met diverse achtergronden;

  • Er zijn specifieke wervingskanalen ingezet gericht op diverse doelgroepen;

  • Actieve werving van stagiairs;

  • Er zijn leiderschapsprogramma’s ontwikkeld;

  • In 2024 introduceert de NOS Academie een eigen online platform. In één oogopslag vind een medewerker heel makkelijk wat de mogelijkheden voor zijn/haar functie zijn en of dit bij zijn/haar loopbaan past. Wil een medewerker een andere richting op, dan kun je zien welke trainingen je daarvoor moet doen. Ook als een medewerker behoefte heeft aan coaching, kan dat via het online Leerplatform geregeld worden;

  • Er worden ‘open mic’ dagen bij nieuws georganiseerd en Sport heeft een screening gehad om presentatoren te scouten en intern op te leiden.

NOS academie

De NOS heeft een eigen NOS academie met een divers curriculum gericht op een brede ontwikkeling van alle medewerkers.

Werkervaringsplekken

In 2024 zijn werkervaringsplekken aangeboden bij zowel Nieuws als Sport, met als doel divers talent op te leiden. Voorbeelden zijn posities op de buitenlandredactie, bij Radio Langs de Lijn en de beeldredactie van Sport. De NOS vat diversiteit breed op. Denk aan diversiteit in geslacht, leeftijd, woonplaats, culturele achtergrond, opleiding, etc.

Traineeship

NOS investeert in nieuw talent met traineeships. Het traineeship biedt startende redacteuren de kans om in zes maanden tijd zelfstandig als redacteur aan de slag te gaan. Iedere trainee heeft een persoonlijke begeleider en er is wekelijks een dagdeel gereserveerd voor coaching, werkbezoeken en trainingen van de NOS Academie. De trainees worden verdeeld over verschillende redacties.

Regionale omroep

De talentscout richt zich actief op het aantrekken van talent uit de regio voor de redacties. Er zijn nauwe banden met de regionale omroepen voor (leidinggevende) functies bij de NOS, vaak bemiddeld door PO&O.

Skills the Finals

In 2024 heeft de NOS meegedaan aan Skills the Finals, het grootste (v)mbo evenement in Nederland.

NTR

De volgende acties zijn uitgevoerd bij de NTR in het kader van talentontwikkeling.

Drama

De dramaredactie van de NTR kent een lange traditie in talentontwikkeling. In 2024 brachten we serie Rotown uit, seriedebuut van scenarist en regisseur Fadua El Akchaoui, waarin ook veel nieuw acteertalent te zien was. De Zapp webserie Switch van scenarist en regisseur Rasheida Adrianus, verscheen in 2024 als winnaar van de 3LAB serie contest voor talentvolle makers.

In 2024 startte de ambitieuze nieuwe politiedramaserie Alpa00 met draaien. In deze serie krijgen zes talentvolle regisseurs de kans om ieder een aflevering van ruim 40 minuten te regisseren. De serie wordt in 2025 uitgezonden. Ook ondersteunden we in 2024 drie afstudeerfilms: Niemand Thuis (HKU), Wij zijn de Spoken (HKU) en Januari (NFTVA). Ook co-produceerden we een aantal debuterende speelfilmmaker die in 2024 hun première beleefden, waaronder Paradijs van Bobbie Koek (première NFF) en Melk van Stephanie Kolk (première IFFR).

Content hub

De Content Hub van de NTR is een centrale plek in het hart van de organisatie waar samen met alle andere NTR-redacties de online content-strategieën worden bedacht en uitgevoerd. Hier werken beginnende en ervaren online redacteuren en specialisten met elkaar samen aan grotendeels nieuwe content. In die hoedanigheid wordt de Content Hub, onder de vleugels van onze afdeling TIP (Team Integrale Programmaontwikkeling), gezien en beschouwd als een creatieve kweekvijver voor zowel content als talent, waar we structureel ruimte hebben om beginnende makers op te leiden en zich door te laten ontwikkelen zonder dat ze gebonden zijn aan een specifieke titel (project) of functie. De Hub is het basisstation, waar de talenten van de toekomst met media-ambities onder begeleiding van ervaren makers aan de slag gaan voor verschillende producties. Al doende leert men en vloeien er organisch specialisaties uit voort.

Art Department

In samenwerking met externe partijen zoals Docwerk en andere filminitiatieven maakt TIP mogelijk dat onder de noemer Art Department filmmakers van de toekomst de kans krijgen actuele verhalen te verfilmen en in beeld te brengen. Zie: . Docwerk is een werkervaringsplek voor (afgestudeerde) film- en mediamakers. Hier werk je vijf maanden onder begeleiding van NTR en Van Osch Films aan Art Dept. voor NPO2 extra. Tijdens het traject word je gecoacht als maker, krijg je workshops van gerenommeerde experts en is er ondersteuning bij het schrijven van je eigen filmplan (om door te stromen naar bijv. Teledoc Campus). Zo leer je de wegen binnen de omroep, Hilversum en het bredere werkveld. Je gaat met elkaar op pad om te researchen, draaien en monteren. Het resultaat wordt uitgezonden op NPO2 extra en is te zien op NPO Start!

Teledoc Campus

Teledoc Campus is uitgegroeid tot een succesvol project dat nu ook herkend en gevonden wordt door regie- en productietalent. Vaak is er ook ruimte voor net afgestudeerde crewleden. De samenwerking tussen omroepen maakt het breed gedragen en de vaste indienmomenten en premiere op NFF bieden continuïteit.

Cultuur

Op de NTR redacties Cultuur, Wetenschap en Drama wordt continue veel ruimte gemaakt voor nieuwe talenten. Er wordt veel gezocht, gekeken en geluisterd naar jonge makers die jongerencultuur in beeld en geluid vertalen, denk bijvoorbeeld aan zendtijd op nachtradio, online series maar ook zijn er nieuwe talentprogramma’s ontwikkeld voor fictie: 3-lab webseries, en een serie voor nieuwe regisseurs (50’) als opvolger van KORT!, One Night Stand en De Straat.

Traineeshipprogramma

We doen sinds 2022 mee aan het zogenaamde Omroepbesteltraineeshipprogramma met de VPRO, Human, WNL en de EO en NTR. Dit is een traineeprogramma waarmee we zelf journalisten/mediamakers opleiden; bedoeld voor journalisten-in-de-dop, jonge mensen die graag voor de Journalistiek zouden kiezen maar die niet via de bestaande weg het vak in rollen. Het traineeship beslaat 2 jaar; 5 omroepen leiden in totaal 10 trainees op. 2 Hiervan zijn dus momenteel bij de NTR in opleiding. De opleiding bestaat uit 28 uur werken op een redactie, waarbij training on the job plaatsvindt (door iemand die door de redactie daarvoor is aangewezen), maar masterclasses, een wekelijkse scholingsdag (8 uur per week) tezamen en intervisie horen hierbij. Na 1 jaar wisselt de trainee binnen de NTR van redactie, na 2 jaar kan de trainee in principe volleerd aan de bak. De subsidie komt van het Ministerie van OCW.

Nieuwsuur

Naast deelname aan het omroepbestel traineeshipprogramma kent Nieuwsuur de volgende interne talentontwikkeling trajecten:

  • Interne trainingen op het terrein van osint (open source intelligence), onderzoek naar data en journalistieke methoden en technieken;

  • Stemtrainingen en coaching voor (nieuwe) verslaggevers;

  • Deelname aan zogeheten veiligheids- en medische trainingen. Het gaat hierbij om collega’s die we uitzenden naar oorlogs- of conflictgebieden;

  • Een buddy-systeem voor nieuwkomers en stagiairs;

  • Frequente evaluatie door deelredacties, en onderlinge feedback storytelling, georganiseerd door verslaggevers;

  • Wekelijkse evaluaties met de hele redactie over ‘best practices’ en lessen die we trekken, onder leiding van de hoofdredactie.

De nacht van

De NTR is penvoerder van 'De Nacht Van ..." het nachtprogramma op NPO Radio 1waarin journalistiek radiotalent de gelegenheid krijgt om te experimenteren met alle facetten van het radiomaken. "De Nacht Van" is een samenwerkingsverband van EO, KRO-NCRV, BNNVARA en NTR. De NTR-wetenschapsredactie heeft al een aantal jaren talentontwikkelingsuren van NPO Radio 1 in de nacht onder de hoede. Dat heeft allround audiomakers opgeleverd die niet alleen binnen de wetenschapsjournalistiek hun plek vinden, maar ook als podcastmaker, tv-redacteur en radiopresentator plek vonden op andere redacties. Tot nu toe zijn alle mensen die ‘in de nacht hebben gezeten’ doorgestroomd naar andere redacties binnen en buiten de omroep.

Sinds 2024 neemt ook Caribisch Netwerk een nacht voor haar rekening in de nachtelijke talentontwikkelingsuren van NPO Radio 1. We hebben de verwachting dat ook deze talenten tot bloei kunnen komen en zullen doorstromen.

DOCS

Daarnaast heeft de NTR de documentaire podcast DOCS. Daarin doen we veel aan talentontwikkeling. We zijn nauw verbonden met de talentontwikkelings-platforms zoals de Oorzaken Academy en de NTR Podcastprijs. Voor jong talent zijn jaarlijks een tiental iets kortere slots beschikbaar van 25 minuten. Deze makers krijgen bovendien intensieve begeleiding van de eindredacteuren. DOCS wil naast de feed voor hoogwaardige audioproducties van gerenommeerde makers, ook een plek zijn waar jong talent de kans krijgt om kennis te maken en te experimenten met het medium audiodocumentaire.

Jongstof

Op de redactie Verdiepende Kunst hebben we op NPO radio 1 in de zomer een spin-off gemaakt van Kunststof, onder de titel Jongstof. Jonge interviewers (onder de 27 jaar) interviewen een half uur jonge makers uit de culturele sector (ook onder de 27 jaar). Jongstof is verder uitgebouwd als wekelijkse podcast.

Suhoor Stories

In 2023 had Nederland een primeur tijdens Ramadan, een dagelijks ontbijtprogramma over de ramadan-ochtendrituelen van meer dan een miljoen moslims in Nederland. Het unieke van het programma zijn de presentatoren, 7 vrouwen met een uiteenlopende islamitische herkomst. Het programma werd het eerste jaar als pilot uitgezonden op KX Radio, het opleidingsstation van de NPO, via een livestream op NPO 2 en terug te luisteren als podcast. In 2024 heeft het programma een plek gekregen in de nacht op NPO Radio 1. Verschillende presentatoren en redacteuren zijn doorgestroomd naar andere programma’s binnen de NPO.

Ramadan Bites

In 2023 hebben we met verschillende makers binnen de moslim-community een tv-programma gemaakt waarbij we vooraf duidelijk hebben ingezet op nieuwe makers. Deze zoektocht heeft geleid tot een aantal makers voor en achter de schermen met wie we na het programma in contact zijn gebleven en verder nagedacht hebben over een vervolgtraject gedurende de Ramadan in 2024. Daar zijn verschillende initiatieven uit voortgekomen, waaronder Ramadan Bites (een online traject in 2024). Dit online programma is een groot succes waarbij we blijven werken met talentvolle makers.

NTR Podcastprijs

De NTR Podcastprijs is dé aanmoedigings- prijs voor jonge makers uit Nederland en België. Jaarlijks worden uit de inzendingen 10 genomineerden geselecteerd. Deze genomineerde inzendingen zijn in deze podcast te beluisteren. Uit de genomineerden wordt een winnaar gekozen door een vakjury.

Eurosonic Noorderslag

is het festival en conferentie over Europese popmuziek met als doel het versteken van de Europese popsector en promotie van Europese popmuziek. 3FM DJ’s Vera Siemons en Justin Verkijk presenteren live vanuit Groningen Eurosonic Noorderslag. Een uitzending van 90 minuten gevuld met interviews, reportages en optredens van jonge bands en artiesten zoals o.a. Nonchelange, Neomi, Coloray, Joost, Cosmic Crooner.

Het Klokhuis

Jong presentatietalent vindt bij Het Klokhuis vaak een eerste podium, en krijgen daar de kans om zich verder te ontwikkelen. We hebben opnieuw de deuren opengezet en een brede uitvraag gedaan voor nieuwe presentatoren. De bijna 2000 aanmeldingen worden allemaal bekeken om nieuw talent te scouten.

Binnenvet

Bij De Redactie Jeugd 2 was de wens om met nieuw, jong comedy talent een nieuwe sketchshow te ontwikkelen voor kinderen. Dit programma werd 'Binnenvet', dat nu een tweede seizoen krijgt.

Podcast

Bij de NTR worden jonge podcastmaker begeleidt door de podcastdokter. Als je van gedachten wilt wisselen of je idee wilt bespreken dan kun je bij de Podcastdokter terecht. Ook als je al opnamen hebt gemaakt maar worstelt met de opbouw van het verhaal dan kun je de Podcastdokter Marion Oskamp om advies vragen.

ON!

ON! is een jonge omroep waarbij (relatief) veel jonge mensen werkzaam zijn. ON! is van mening dat talent tot uiting kan komen in een positieve en stimulerende werkomgeving. De eerste prioriteit van ON! is dan ook het bieden van een dergelijke werkomgeving – hierin zijn de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet met behulp van een externe partij.

Daarnaast wordt intern continu aan (bij)scholing gedaan. Veel redactiemedewerkers zijn binnen ON! zelf opgeleid en hebben de kneepjes van het journalistieke vak in de praktijk geleerd. Intern wordt gewerkt met standaarden waar journalistieke items aan moeten voldoen. Deze worden, voordat zij worden uitgezonden, geëvalueerd en beoordeeld door de eindredactie van Ongehoord Nieuws. Naast deze interne evaluaties worden er ook externe trainingen aangeboden voor de redactiemedewerkers op het gebied van schrijven, spreken en het journalistieke werk in het algemeen.

De presentatoren van Ongehoord Nieuws krijgen eveneens intern begeleiding. Samen met de regie bekijken zij hun optredens en werken aan de hand van gemaakte analyses aan de verbetering van de presentatiestijl. Ook kunnen zij externe begeleiding krijgen, in de vorm van (media)training en het volgen van masterclasses.

Voor een aantal medewerkers is er in 2024 gekozen voor een diepgaand(er) trainingstraject met een externe partij waarbij aan de hand van tests is gekeken hoe deze medewerkers hun potentieel – en daarmee het potentieel van de omroep – beter kunnen benutten. De resultaten hiervan zijn tot op heden veelbelovend.

Tot slot dient opgemerkt te worden dat medewerkers ook zelf worden aangespoord om te zoeken naar voor hen interessante en nuttige trainingen.

PowNed

PowNews (online) is een dagelijks format met continue talentontwikkeling (20’ers), zowel achter als voor de schermen, redactie en presentatie. We organiseren jaarlijks diverse ontwikkelsessies, zoals met een gerenommeerde journalist, Persveilig en de NPO Ombudsman. 

VPRO

Na het succes van de traineeship lichtingen van 2022 en 2023 zijn er in het najaar van 2024 weer journalistieke talenten begonnen aan een begeleid opleidingstraject bij verschillende journalistieke programma’s van de publieke omroep. Binnen de VPRO boden de volgende redacties een traineeship aan: Bureau Buitenland, Buitenhof, Argos, Tegenlicht en Frontlinie. Het traineeship komt voort uit het omroepbrede Actieplan Culturele Diversiteit en draagt bij aan een betere instroom van jong journalistiek talent uit alle hoeken van de maatschappij. Naast hun praktische opleiding op de redacties, volgen de trainees één dag per week een gestructureerd programma met trainingen, coaching, masterclasses, cursussen en intervisiebijeenkomsten

VPRO Dorst is dé plek binnen de VPRO voor jonge makers. Dorst scout, coacht en ondersteunt vers talent bij het realiseren van hun idee en biedt hen een platform. Het doel van Dorst is tweeledig: nieuw toptalent door laten stromen binnen de VPRO en succesvolle programmaformats ontwikkelen die de jongere doelgroep van de publieke omroep aanspreekt. In 2024 kwamen alle Dorst-makers van de afgelopen tien jaar bij elkaar in de reünie om uit te wisselen en te ervaren dat zij onderdeel zijn van een heuse community.

De VPRO School is de plek waar jonge medewerkers (makers of potentiële makers) elkaar ontmoeten en inspireren. Het hoogtepunt is ieder jaar de 5-daagse training ‘Van brainstorm tot pitch’.

Ieder jaar brengen een aantal jonge talenten, in de vorm van een stage of traineeship, een tijd door bij de VPRO. Zij worden begeleid door ervaren collega’s en krijgen vanuit ons ontwikkelbudget en financiering om hun idee uit te werken.

Martin Koolhoven heeft de afgelopen jaren zes aanstormende regisseurs begeleidt. De genrefilms die zij onder zijn begeleiding maakten, gingen in première op het Internationaal Film Festival Rotterdam. Maar liefst twee van deze speelfilms werden genomineerd voor een Gouden Kalf.

Binnen de serie ‘Ongeschreven regels’ krijgen jonge documentairemakers de kans om een korte documentaire te maken. Zij onderzoeken de ongeschreven regels in onze huidige maatschappij, bevragen deze, of keren ze om en herschrijven ze. In 2024 werd de derde lichting jonge makers begeleid.

WNL

WNL is een belangrijke plek voor talentontwikkeling. Goede ideeën worden beloond met kansen deze daadwerkelijk uit te voeren met begeleiding van ervaren makers. Een aantal concrete voorbeelden uitgelicht: De Podcast de Jongen Zonder Gisteren werd gemaakt door een jonge vrouwelijke verslaggever zonder ervaring in het maken van podcast of verhalende journalistiek en was een enorm succes. Zij werd begeleid via de NPO Campus en daarnaast met een extern ingehuurde specialist op het vlak van storytelling met audio. Dit wierp enorme vruchten af en we investeren hiermee in talent. Zowel in beluistering als in impact. In navolging van de podcast volgde eind 2024 de televisieserie De Jongen Zonder Gisteren. Los van de media aandacht zorgt het inzicht in het menselijk brein dat de serie biedt ervoor dat er in Amerika nieuw wetenschappelijk onderzoek is gestart.

In onze televisie- en radioprogramma’s geven wij ruimte aan jonge politiek verslaggevers en duiders. We zijn trots op onze poule van politiek journalisten en zien ze groeien, in uitzendingen en daarbuiten. Dit was bijvoorbeeld het jaar van Tessa van Viegen en Mats Akkerman, twee grote talenten die het beeldscherm veroverden. Ook in ons onderzoeksteam van Stand van Nederland investeren we veel. Daar ontwikkelde Jill Bleiksloot zich verder als defensiespecialist binnen de titel Wereld op Scherp en schoof zij als zodanig aan in bijvoorbeeld Goedemorgen Nederland om belangrijke nieuwsfeiten en ontwikkelingen te duiden.

Maar de belangrijkste ontwikkeling op dit gebied in 2024 is het opzetten van onze eigen WNL Academie waarin we talenten opleiden en begeleiden. Er is voor iedereen een passend trainingsaanbod en in sommige gevallen een training op maat. Podcast maken, interviewen, presentatie en leiderschapstrainingen zijn enkele voorbeelden. Het is een hele effectieve manier om talent te ontwikkelen en kansen te geven.

ZWART

Omroep ZWART heeft in 2024 op het gebied van talentontwikkeling zich actief geconcentreerd op Journalistiek met het programma ‘De Nacht is ZWART’ op NPO Radio 1, met wekelijkse uitzendingen naast een aantal pop-ups, waarbij onderbelicht journalistiek talent aan bod komt. Inzet van NPO Campus wordt hierin ook altijd meegenomen op het gebied van interviewcoaching, presentatiecoaching, de technische bediening. Ook is er ruimte gecreëerd voor een nieuwe journalistiek paraplu om de nodige talenten een platform te kunnen bieden op de socials.

Omroep ZWART richt zich specifiek op het identificeren en ontwikkelen van makers die ondervertegenwoordigde perspectieven en verhalen kunnen delen. Door middel van verschillende trajecten, waaronder redactionele stages, productie-assistentschappen en presentatietrainingen, krijgen talenten de kans om praktijkervaring op te doen en hun netwerk uit te breiden binnen de mediasector.

Vanuit NPO (deels overlappend met input omroepen)

  • Onderzoeksjournalistieke traineeships ter bevordering van diversiteit & inclusie (samen met meerdere omroepen)

  • TeamUp, Meester-gezel regeling ondersteund door NPO-fonds budget: Tentje Plof en Elixer

  • In totaal 61 specifieke videotalentontwikkelingsprojecten ondersteund

  • 3LAB online serie pilots 2024: 8 projecten toegekend (Brak as Fak, Kamer 130*, E-motions*, Skindeep, Dear Summer, Noobieland, Robby de Neuro, De Zakenman*)

  • 3LAB korte documentaire: 8 projecten toegekend (GIRLS, Ik Besta*, Papa is melk halen, The Next Big Adventure, Trigger, Fashion Dogs*, Niet mijn schuld, Wanneer ga ik het ze vertellen?)

  • 3LAB afstudeerfilms: 5 projecten toegekend (Echoes Within, Hoe de liefde en ik bevriend raakten, Niemand Thuis, Sous Vide, Wij zijn de spoken)

  • 3LAB x De Ontmoeting | Korte films: 3 projecten toegekend (De Maarten Docu, En Leid Ons Niet in Bekoring, Marleen)

  • 3LAB non-fictie serie: 4 toegekend (De onzichtbare wereld van de gipsfetisj, Sven van der Meulen*, Codetaal*, Ricky the Imposter)

  • NPO 3 short video serie: 1 toegekend (ElevatorSessions (sketches))

  • NPO 3 online community: 1 toegekend (Klikbeet (sketches)

  • NPO 3 webseries: 2 toegekend (Julia & AI, 6Pack)

NPO FunX

  • Uitbreiding opleidingsmogelijkheden en stimuleren doorgroei, o.a.:

  • Opstart coachingsafdeling voor opleiding programmamakers.

  • Doorstroom nachttalenten naar dagprogrammering en lokale shows.

  • Multimediaal opleiden van presentatoren, producers en redacteuren.

  • Doorontwikkeling ochtend- en middagprogrammering.

  • Videoproducties op grotere schaal zichtbaar maken via samenwerkingen met omroepen en externe makers.

  • Workshops en inspiratiesessies voor jong talent.

NPO Campus

NPO Campus scout, traint en begeleidt nieuwe radiotalenten voor 3FM en NPO Radio 2, maar ook NPO Klassiek, FunX en Radio KX namens en voor de omroepen

NPO Radio 1

In 2024 werd het programma Suhoor Stories voor het eerst uitgezonden op NPO Radio 1 tijdens de ramadan. Dit was een dagelijks ontbijtprogramma over de ramadan met 6 beginnende presentatrices met een uiteenlopende islamitische herkomst.

Voor de nachtprogrammering van NPO Radio 1 is de NTR de penvoerder van De Nacht van … waarin journalistiek radiotalent de gelegenheid krijgt om te experimenteren met alle facetten van het radiomaken. Het is een samenwerkingsverband van EO, KRO-NCRV, BNNVARA, Caribisch Netwerk en NTR.

Op NPO Radio 1 is in de zomer een spin-off gemaakt van Kunststof, onder de titel Jongstof. Jonge interviewers (onder de 27 jaar) interviewen een half uur jonge makers uit de culturele sector (ook onder de 27 jaar). Deze titel komt ook uit als podcast.

Genrebeleid

15. De NPO rapporteert jaarlijks over de voortgang van de implementatie van het genrebeleid.

Zie pagina’s 19 t/m 25

Nieuws, actualiteiten en opinie

16. NPO rapporteert jaarlijks wat het publiek vindt van de impact van het nieuws-, actualiteiten en opinie televisie- en radioaanbod van de NPO.

Past wel​

Past niet​

Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt​

Weet niet/geen mening​

NPO 1 – impact​

73,3%​

8,9%​

1,6%​

16,2%​

NPO 2- impact​

67,3%​

7,0%​

1,1%​

24,6%​

NPO 3 - impact​

65,4%​

7,7%​

0,7%​

26,2%​

NPO Radio 1 - impact​

78,2%​

5,6%​

0,6%​

15,6%​

17. NPO rapporteert jaarlijks wat het publiek vindt van de kwaliteit van het nieuws-, actualiteiten en opinie televisie- en radioaanbod van de NPO.

Past wel​

Past niet​

Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt​

Weet niet/geen mening​

NPO 1 - kwaliteit​

67,7%​

9,3%​

1,0%​

22,0%​

NPO 2- kwaliteit​

66,8%​

6,8%​

0,9%​

25,5%​

NPO 3 - kwaliteit​

61,5%​

7,7%​

0,5%​

30,3%​

NPO Radio 1 - kwaliteit​

74,9%​

4,6%​

0,7%​

19,8%​

18. NPO rapporteert jaarlijks over de mate waarin zijn nieuws-, actualiteiten- en opinietitels bijdragen aan het zetten van de agenda voor het debat in andere media en de politiek.

19. NPO rapporteert jaarlijks over de belangrijkste voorbeelden van onderzoeksjournalistiek.

Zie pagina 21 en npo.nl/impact (new window)

Kunst en expressie

20. NPO programmeert jaarlijks minimaal 30 videoregistraties van podiumkunsten.

Aantal videoregistraties podiumkunsten: 46

Drama, film en documentaire

21. NPO programmeert jaarlijks minimaal 10 nieuwe eigen Nederlandse dramaproducties of nieuwe seizoenen van Nederlandse dramaproducties.

Aantal nieuwe Nederlandse dramaproducties/seizoenen: 38

22. NPO borgt in vergelijkbare budgetomvang als in de afgelopen concessieperiode de totstandkoming van kwalitatief hoogwaardig Nederlands drama, documentaires en talentontwikkeling. In 2024 is er in totaal 20 miljoen euro geborgd voor de totstandkoming van kwalitatief hoogwaardig Nederlands drama, documentaires en talentontwikkeling. Dit wordt gefinancierd uit NPO-brede (met name distributie-)inkomsten. Dit budget wordt als volgt verdeeld:
  • Video: 18,3 miljoen

  • Audio: 1 miljoen

  • Organisatiekosten: 0,7 miljoen

23. NPO programmeert jaarlijks onder de voorwaarde van een overeenkomst tussen NPO, en de koepel Nederlandse filmproducenten 18 Nederlandse filmproducties.

Aantal geprogrammeerde Nederlandse filmproducties: 161

Muziek

24. De NPO registreert wekelijks voor zijn muziekkanalen gemiddeld minimaal 10 live optredens en minimaal 4 concerten of festivals.

Live optredens

Concerten / festivals

NPO Radio 2

200

3

NPO 3FM

236

32

NPO Klassiek

104

319

NPO Radio 5

15

3

NPO FunX

151

0

Totaal

706

357

Gemiddeld/wk

13,6

6,9

Levensbeschouwing

25. NPO borgt jaarlijks een budget van 12.5 mln euro voor levensbeschouwelijk aanbod naar rato van de omvang van de stromingen die voorheen werden gerepresenteerd door de zogenoemde 2.42-omroepen.

Begroting 2024

OP

Toegekend 2024

Boeddhisme

€ 860.857

€ -

€ 860.857

Hindoeïsme

€ 860.857

€ 24.487

€ 885.344

Humanisme

€ 2.170.857

-€ -88.400

€ 2.082.457

Islam

€ 2.170.857

€ 410.052

€ 2.580.909

Jodendom

€ 860.857

€ -

€ 860.857

Katholicisme

€ 3.087.857

€ 16.626

€ 3.104.483

Protestantisme

€ 3.087.857

€ 37.797

€ 3.125.654

Totaal

€ 13.099.999

€ 400.562

€ 13.500.561

Publieksbereik en betrokkenheid

26. NPO rapporteert jaarlijks over de resultaten van de impactbelevingsmeter.

Zie pagina 49

27. De NPO realiseert jaarlijks de bereikdoelstellingen voor de verschillende leeftijdsgroepen zoals die zijn geformuleerd in de begroting.

Zie pagina 48

28. NPO rapporteert jaarlijks over de belangrijkste acties gericht op het bedienen van jongeren.
NPO FunX
  • Good Vibes Day in AZC Breda

  • 15 jaar Fernando (i.s.m. Oxfam)

  • Kleinschaligere events:

    • 3 events op Albeda (een school)

    • FunX Iftar

    • Business Takkies (ism gemeente Amsterdam)

NPO 3FM

Pride in je dorp, i.s.m. NPO 3 online: Een actie gericht op de provincie om jongeren te helpen hun identiteit te ontdekken en te vieren, waarbij radio, TikTok en Instragram integraal worden ingezet. Deze is 2x uitgevoerd in 2024.

Social: in 2024 continueerde 3FM de merk- en community strategie met een groot aantal native formats gericht op jongeren/short form video, waaronder ‘De 10 van 2024 (jong muzikaal talent), Festival Reports en 3FM Reporting Partner (jongeren zijn verslaggever).

3FM Serious Request: In 2024 is er een social first strategie op 3FM Serious Request toegepast om deze doelgroep gerichter te bereiken. De Social Room is daar de live-uitvoering van. Zo wordt de doelgroep direct actief betrokken in de 3FM Serious Request campagne, wat ook radio raakte tijdens het evenement.

Open Up: Online heeft 3FM aandacht besteedt aan mental health door de content van HUMAN uit de open up-week door te plaatsen.

NPO 3 Online

NPO 3 online fact checkt jongeren in een tijd waarin desinformatie en fake news orde van de dag is met series als Pointer Checkt en Best Bites

NPO 3 online speelt in op belangrijke maatschappelijke thema’s die leven onder de jonge doelgroep. Dit doen we met De Bovenkamer (mentale gezondheid), Generatie Genaaid (woningnood, ongelijke kansen) en Niek zoekt werk (carrière).

Spot On (KRO-NCRV) bereikt elke week, met een online YouTube platform voor vrouwen door vrouwen, een groot jong publiek met haar video’s. De inhoud van de video’s zijn inhoudelijk, vermakelijk en soms taboedoorbrekend. Spot On bespreekt onderwerpen die soms nog lastig te bespreken zijn.

Met Ramadan Bites brengt NPO 3 een flinke portie comedy en ontspanning tijdens de Islamitische vastenmaand.

Samenwerking met NPO 3/ 3FM/ FunX: De samenwerking tussen NPO 3, NPO 3FM en FunX is belangrijk omdat het zorgt voor een krachtigere en meer samenhangende programmering voor een jong en divers publiek. Door krachten te bundelen, kunnen deze platforms beter inspelen op de interesses en mediagewoonten van jongeren, die steeds vaker via verschillende kanalen content consumeren. Zo heeft NPO 3 afgelopen jaar met 3FM samengewerkt tijdens Serious Request (livestream op TikTok) en hebben we fragmenten van Pride in mijn Dorp met een collab geplaatst.

NPO Radio 1

NPO Radio 1 is dit jaar gestart met het plaatsen van content op het socialmediaplatform TikTok. Op dit platform bereikt NPO Radio 1 vooral mensen in de leeftijd 18 tot 35 jaar.

Op het YouTube-kanaal van NPO Radio 1 wordt sinds 2024 content geplaatst dat speciaal voor een jonger publiek is gemaakt zoals de Pointer Prebunks (KRO-NCRV) tijdens de verkiezingen van het Europees Parlement en verschillende series van Rewind (HUMAN).

29. Omroepen rapporteren jaarlijks over hun acties gericht op interactie met - en participatie door het publiek.

In bijlage 6 wordt hierover gerapporteerd

30. Jaarlijks bestaat minimaal 75 procent van de duur van het televisieaanbod uit oorspronkelijk Nederlandstalige producties.

Kanaal

% van totale zendtijd Nederlands-/Friestalig

NPO 1

98,35%

NPO 2

91,14%

NPO 3 (incl. Zapp/Zappelin)

63,87%

Totaal NPO 1 - 3

84,02%

Regio

31. De NPO programmeert op werkdagen in de vooravond een regiojournaal.

Aantal geprogrammeerde regiojournaals op werkdagen: 256 van de 256

32. NPO rapporteert jaarlijks over de aard en omvang van de regionale programmering op de lineaire televisienetten.

titel

omroep

kanaal

aantal uitzendingen

Journaal 15 uur (regioblok)

NOS

NPO 1

211

Geheim van carnaval

KRO-NCRV

NPO 1

1

Gevoel van de vierdaagse

KRO-NCRV

NPO 1

4

20 jaar het gevoel van de vierdaagse

KRO-NCRV

NPO 1

1

75 jaar keukenhof

MAX

NPO 1

3

Beppie Kraft Limburgs fenomeen

MAX

NPO 1

1

In de regio carnaval 2024

MAX

NPO 1

1

Max in de regio bloemencorso

MAX

NPO 1

3

Carrie op vrijdag

MAX

NPO 1

15

Denkend aan Holland

MAX

NPO 1

4

Sterren nl carnaval

AVROTROS

NPO 1

3

Woeste grond

AVROTROS

NPO 1

7

NOS Journaal Regio (ma-vr)

NOS

NPO 2

256

Noord-Zuid-Oost-West (di-wo-do)

MAX

NPO 2

150

Expeditie Nederland: (ma)

MAX

NPO 2

51

RegioNED (vr)

MAX

NPO 2

50

Carnavalshart

KN

NPO 2

5

Fryslân DOK (landelijk ROF, za)

ROF

NPO 2

51

BinnensteBuiten (ma-vr)

KN

NPO 2

258

MAX Skûtsje Journaal

MAX

NPO 2

12

NOS Zomercarnaval Rotterdam 2024

NOS

NPO 2

1

NOS 50 jaar Lokale Omroep

NOS

NPO 2

1

NOS Gronings gas: toen, nu, straks

NOS

NPO 2

1

Aarde beeft

NTR

NPO 2

4

Dwars door de lage landen

VPRO

NPO 2

9

Staal

HUMAN

NPO 2

4

Staal de toekomst van tata

HUMAN

NPO 2

1

Valkenburg in de geul

NTR

NPO 2

3

Vuur van de friezen

MAX

NPO 2

5

Totaal

1.116 uitzendingen

NB: Er zijn ook herhalingen overdag (ExpeditieNL/NZOW/RegioNED/Fryslân DOK/BinnensteBuiten)