Audio
We hanteren een duale audiostrategie.
IJkpunten |
Resultaten |
|||
De aanbodmix van ons podcastaanbod omvat alle genres. |
✓ |
Zie figuur 31 |
||
Onze lineaire radiozenders bereiken wekelijks gemiddeld minimaal 30% van Nederland.19 |
✓ |
38% |
||
2023: 41% |
||||
Het gebruik van ons podcastaanbod is ten opzichte van het voorgaande jaar gestegen. |
✓ |
+9% |
t.o.v. 2023 |
|
2023: +9% t.o.v. 2022 |
||||
19 NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek en NPO Radio 5 (13+, minimaal 1 minuut) |
Zoals uit figuur 30 blijkt, bestaat bij de meeste zenders het grootste deel van het uitgezonden aanbod uit het genre Cultuur, specifiek muziek. NPO Radio 1 is onze nieuwszender en zendt daarom vanzelfsprekend vooral het genre Journalistiek uit, naast de aandacht voor het genre Sport. Ook bij NPO FunX is het genre Journalistiek relatief groot ten opzichte van de andere muziekzenders.
30. Genreverdeling lineaire radio per tijdvak per zender (in %)
NPO Luister
De NPO rapporteert jaarlijks over de ontwikkeling, het bereik en de kosten van NPO Luister on demand.
NPO Luister is in 2024 hard gegroeid, als platform en als afzender van podcasts. Zo zijn er veel podcasts die eerder bij zenders uitgebracht zijn, nu onder de vlag van NPO Luister uitgebracht. Denk daarbij aan titels als 30 minuten rauw (PowNed), Eerst Dit (EO) en Blokhuis de Podcast (BNNVARA). Ook nieuwe titels zijn met succes gelanceerd, waaronder Zo, Opgelost (KRO-NCRV), Supergaande Brainfarts (ZWART) en Het Apparaat (HUMAN). Daarmee is NPO Luister steeds zichtbaarder voor het podcastpubliek. Aan het platform NPO Luister is hard gebouwd: de app is inmiddels beschikbaar in alle connected cars, alle functies van de radio-apps zijn overgenomen en de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van de app is hoger dan die van die afzonderlijke apps. In 2024 is hard gewerkt om de ambitie om in 2025 alle afzonderlijke apps af te schalen en de gebruikers over te laten stappen naar NPO Luister waar te maken.
60000
Unieke wekelijkse gebruikers NPO Luister platform
2023: 30.000
Conform onze ambitie omvat ons podcastaanbod alle genres. De nadruk van ons aanbod ligt zoals in onderstaande tabel te zien op journalistiek, cultuur en levensbeschouwing. Deels is dat te verklaren door de (dagelijkse) regelmaat waarin afleveringen worden gepubliceerd in deze genres.
31. Genreverdeling podcastaanbod naar aangeboden afleveringen (in %)
32. Uitgaven NPO Luister on demand naar onderdelen
Soort kosten |
Uitgaven 2024 |
Programmakosten20 |
5.331 |
Operationele kosten |
1.513 |
Totaal lasten |
6.844 |
20Programmakosten excl. journalistieke podcasts van NPO Radio 1 |