Verantwoord ondernemen

Als publieke mediaorganisatie vinden we het belangrijk bij te dragen aan meer klimaatbewustzijn en een groenere wereld. In 2024 zetten we een belangrijke stap met de uitvoering van een omroepbrede CO2-voetafdrukberekening.

Verantwoord ondernemen

Een groenere wereld

Als publieke mediaorganisatie vinden we het belangrijk bij te dragen aan meer klimaatbewustzijn en een groenere wereld. In 2024 zetten we een belangrijke stap met de uitvoering van een omroepbrede CO2-voetafdrukberekening. Die vormt de basis voor onze gezamenlijke duurzaamheidsstrategie met meetbare doelen om onze ecologische voetafdruk te verminderen. Ook maakten we in 2024 afspraken met de Vereniging Nederlandse Content Producenten (NCP) en de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA), om onze programma’s steeds duurzamer te produceren. In 2030 willen we van alle programma’s de CO2-impact in kaart hebben.

ALBERT

Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de speciale CO2-calculator van het internationale duurzaamheidsplatform ALBERT, waar wij als publieke omroep bij zijn aangesloten. In 2024 maakten 106 publieke omroepprogramma’s de CO2-berekening van ALBERT. Ook verzorgt het platform trainingen voor makers en reikt het certificaten uit als een programma klimaatbewust tot stand is gekomen. In 2024 kwam het aantal publieke omroepprogramma's met een ALBERT-certificaat op 47.

47

Aantal publieke omroepprogramma’s met een ALBERT-certificaat

Aanjager van klimaatdialoog

Wat houdt ons tegen? (HUMAN)

Schrijver en journalist Jeroen Smit dook in Wat houdt ons tegen? (HUMAN) met twee jonge onderzoeksjournalisten in de wereld van de grote klimaatvervuilers. Want onze wereld warmt in een schrikbarend hoog tempo op en als we dat tij willen keren is een ingrijpende transitie van onze economie nodig. En dat kan, want een beter milieu begint niet alleen bij jezelf. Welke bedrijven nemen het voortouw? Wie of wat staat juist op de rem? Wat houdt hen tegen om voorop te lopen? Het ministerie van Buitenlandse Zaken vroeg de aflevering over duurzame energie op bij Beeld & Geluid om deze viermaal te tonen tijdens de Nationale Klimaatweek (11 t/m 17 november) en daarmee de dialoog te stimuleren.

Kijk voor meer impactvolle cases van onze maatschappelijke waarde op NPO.nl (new window)
Ga naar onze cases