Talentontwikkeling en programmavernieuwing

We willen dat ons aanbod voldoet aan een hoge kwaliteitsstandaard; met een balans tussen vertrouwde en verrassende programma’s en ruimte voor gevestigd en aanstormend talent
IJkpunten |
Resultaten |
|||
De NPO investeert jaarlijks in minimaal 25 nieuwe videopilots en in 30 nieuwe video- en podcasttitels en stelt hiervoor budget beschikbaar. |
✓ |
29 |
videopilots |
|
2023: 33 |
||||
187 |
nieuwe videotitels |
|||
2023: 107 |
||||
55 |
nieuwe podcasttitels |
|||
2023: 72 |
||||
De NPO biedt ruimte in zijn aanbod voor projecten specifiek gericht op talentontwikkeling en borgt jaarlijks budget hiervoor. |
✓ |
44 |
titels |
|
2023: 61 |
||||
€6,1mln |
gerealiseerd budget13 |
|||
2023: €7mln |
||||
De NPO borgt in vergelijkbare budgetomvang als in de afgelopen concessieperiode de totstandkoming van kwalitatief hoogwaardig Nederlands drama en documentaires. |
✓ |
€20mln |
geborgd budget |
|
2023: €19,5mln |
||||
13 OCW-budget, excl. NPO-fondsbudget |
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling is een belangrijke gezamenlijke verantwoordelijkheid van NPO en omroepen, nieuwe makers zijn het fundament van kwalitatief, veelkleurig en waardevol aanbod. Ze zorgen voor vernieuwing en verjonging en zijn essentieel voor een relevante en toekomstbestendige publieke omroep.
Omroepen en makers zijn steeds beter op de hoogte van de beschikbare talentontwikkelingstrajecten binnen de publieke omroep. Ten eerste omdat het aanbod op het gebied van talentontwikkeling stabieler is geworden, met trajecten zoals VPRO Dorst, 3Lab en trajecten bij het NPO-fonds. Daarnaast wordt het aanbod inzichtelijk gemaakt via npo.nl/talent, waar iedereen makkelijk naar kan verwijzen en is er een intensievere samenwerking tussen de talentcoördinatoren bij de publieke omroep in een gezamenlijke werkgroep.