Inzicht in bereik en kijktijdaandelen

Uitgangspunt voor de intekening zijn – volgend uit de programmatische doelstellingen uit het Jaarplan en de Begroting - de jaarlijkse genreschema’s, waarin per net en tijdslot is aangegeven welke leeftijdsgroep is beoogd, met welk type programma en welk kijktijdaandeel. Daarnaast zijn bij de introductie van integraal programmeren genrebeleidsplannen vastgesteld, met daarin diverse ambities, uitgangspunten, criteria en doelstellingen. Hierbij ligt de focus niet op bereik of kijkcijfers, maar op bijvoorbeeld pluriformiteit, variatie, diversiteit en impact. Ook is er een aantal programmatische uitgangspunten dat door omroepen bij intekening al dan niet expliciet wordt benoemd en van een toelichting is voorzien. Er is dus een scala aan uitgangspunten en criteria die allemaal een rol spelen bij de keuze of een programma al dan niet wordt geselecteerd, geplaatst of gecontinueerd.

In jaarplan, genreschema's en begroting staan criteria en uitgangspunten benoemd. Hieruit volgt voor omroepen een (inspannings)verplichting zich aan de daarin gestelde doelen te houden. Er worden bilateraal gesprekken gevoerd met de genre- en contentmanagers indien afspraken in de uitvoering niet of onvoldoende worden gerealiseerd. Dit leidt overigens niet automatisch tot het schrappen van titels. Zo krijgen, bijvoorbeeld bij achterblijvende kijk- en bereikcijfers, nieuwe titels doorgaans tijd verbetering aan te brengen. Achterblijvend kijktijdaandeel of bereik ten opzichte van de afgesproken doelstelling is bovendien zelden of nooit de enige reden om te stoppen met een titel. Soms bereiken programma’s bijvoorbeeld hun levenseinde (wat zich doorgaans ook weerspiegelt in het bereik ervan), zijn ze te weinig geprofileerd volgens de omroep, heeft de presentator andere ambities of voldoet het programma niet aan de verwachte kwaliteits-, publieke waarde- of amusementstoets.

In onderstaand overzicht is de gemiddelde kijkdichtheid van al onze titels in het tijdvak 18:00u – 24:00u op NPO 1, 2 en 3 van afgelopen jaar af te lezen. Hieruit blijkt al dat hoge kijktijdaandelen zeker niet bepalend zijn geweest in de programmering, de gemiddelde kijkdichtheid van alle titels (excl. herhalingen) was 563.000. Er zijn tamelijk veel titels die een relatief bescheiden kijkdichtheid genereren; 210 titels hadden afgelopen jaar een bovengemiddelde kijkdichtheid, 519 titels zaten hieronder.

25. Gemiddelde kijkdichtheid 2024 van NPO 1,2 & 3